سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فیروزه

فیروزه سنگی قیمتی و نیمه قیمتی است که به دلیل رنگ آبی منحصر به فرد و خواص معنوی و درمانی که به آن نسبت داده می‌شود، از محبوبیت زیادی برخوردار است. فیروزه در رده فسفات قرار دارد و از ترکیب آلومینیوم، فسفر، مس و آب تشکیل شده است. هزاران سال است که از سنگ فیروزه به عنوان سنگ جواهر استفاده شده و در برخی از مناطق مانند اصفهان از آن در تزئین وسایلی مانند گلدان کمک می‌گیرند که اصطلاحا به آن فیروزه کوب گفته می‌شود. سنگ فیروزه کانی ثانویه است (مواد معدنی که در بدو تولد این شکل یا فرمول شیمیایی را ندارند) که در اثر واکنش سنگ مادر با آب به وجود می آید. سنگ فیروزه در محیط‌های خشک شکل گرفته و از جریان محلول‌های اسیدی تشکیل می‌شود.

ساختار فیروزه

فرمول شیمیایی فیروزه هیدرات فسفات مس و آلومینیوم است. (CuAl6(PO4)4(OH)8 4H2O) رنگ آبی ناشی از مس و رنگ سبز ناشی از ناخالصی های آهن (Fe) است که به مس چسبیده و باعث ایجاد سایه سبز در آن می‌شود. سنگ فیروزه دارای درجه سختی 5-6 بوده و در برابر عوامل بیرونی مقاومت بالایی ندارد؛ در نتیجه در صورت استفاده از جواهرات فیروزه باید مراقب آن باشید تا تغییر رنگ پیدا نکند. به طور کلی محبوب‌ترین نوع سنگ فیروزه، فیروزه یکدست آبی است که درجه سختی آن بیشتر از سنگ‌هایی است که دارای ناخالصی هستند.

خرید فیروزه از دیرباز مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به زیروآلات بوده است. فیروزه از مرغوب ترین و محبوب ترین نگین های جواهرات به شمار می رود، این سنگ با ارزش در ایران از معادن موجود در کشور استخراج می شود، خوشبختانه در کشور ما وجود معادن فیروزه سبب اشتغال زایی بسیاری شده است. جهت خرید فیروزه میتوانید از فروشگاه کارما اقدام کنید. فروشگاه فیروزه کارما تمام محصولات خود را اعم از انواع ست فیروزه، انگشتر فیروزه، گردنبد فیروزه و غیره را از معدن فیروزه نیشابور استخراج و استفاده کرده است.

خرید فیروزه در فرهنگ ایرانی

همواره خرید فیروزه از جانب ائمه بسیار مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و در روایت های مختلف به آن اشاره شده است. در ایران نیز به دلیل وجود مناطق کم آب و دارای املاح مس، معادن فیروزه به وجود آمده است و همین امر سبب به وجود آمدن هنر های بسیاری که در آن از فیروزه استفاده می شود، شده است. هنر فیروزه کوبی، حکاکی روی سنگ فیروزه و تراش این سنگ از هنرهای اصیل و دارای قدمت چند صد ساله ایران است. همچنان پادشاهان و بزرگان ایران زمین نیز به استفاده از فیروزه علاقه بسیار داشته اند، البته هم اکنون نیز استفاده از زیور آلاتی که از سنگ فیروزه در آن استفاده شده در سراسر دنیا علاقه مندان بسیاری دارند.

منبع:

https://kaarma.ir/%D9%81%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87/page/2/